Wat doet een accountmanager

Elk bedrijf dat producten of diensten levert heeft er wel één of meer in dienst: een accountmanager. Maar wat doet een accountmanager eigenlijk? Het zijn mensen die op het eerste gezicht erg druk bezig zijn met plannen maken, ze zijn telefonisch in gesprek en gaan ook vaak op bezoek bij klanten. De vraag ‘wat doet een accountmanager’ is daarom niet zo simpel te beantwoorden. Een accountmanager is in elk geval altijd bezig met de klanten. Maar de precieze werkzaamheden hangen onder anderen af van het soort bedrijf waar hij werkt, en van de producten of diensten die dat bedrijf levert.

Wat doet een accountmanager in grote lijnen?

De vraag ‘wat doet een accountmanager’ is algemeen te beantwoorden met ‘de klanten tevreden houden’. Dat betekent dat hij de accounts (klanten) in kaart brengt en allerlei activiteiten bedenkt waarmee hij die klant kan helpen. Bijvoorbeeld door de klanten te informeren over ontwikkelingen op de markt, maar ook door hem op de hoogte te brengen van verbeteringen van de producten en diensten die je als bedrijf levert. Als je één simpel antwoord wilt hebben op de vraag ‘wat doet een accountmanager’ is dat waarschijnlijk het volgende: de klant maximaal ondersteunen bij het gebruik van de producten en diensten van je bedrijf.

Wanneer word je een goede accountmanager?

De belangrijkste eigenschap van een accountmanager is dat je denkt in oplossingen, niet in problemen. Verder moet je enthousiasme uitstralen, klantgericht zijn, het leuk vinden om aan relatiebeheer te doen en met mensen te communiceren. Uiteraard heb je voorsprong als je al een flink stuk inhoudelijke kennis hebt van een bepaald product of marktsegment. Overigens is accountmanager een algemene term geworden. Functies waarin de vraag ‘wat doet een accountmanager’ hetzelfde antwoord oplevert zijn Junior Verkoper, Junior Accountmanager en Accountmanager Buitendienst.