Online marketing strategieën voor zzp’ers

inbound marketing strategie kiezen

Ben je zelfstandig ondernemer en ben je benieuwd hoe je via het internet een groter publiek bereikt en meer klanten werft? Er zijn verschillende strategieën die je kunt toepassen op het gebied van online marketing. In dit artikel ligt ik een aantal strategieën uit die door veel zelfstandig ondernemers en kleine bedrijven wordt toegepast. Lees vooral verder!

Bovenaan in de zoekresultaten

Door bovenaan te staan in de zoekresultaten voor bepaalde termen waarnaar door je doelgroep wordt gezocht, kun je waardevolle bezoekers naar je website leiden. Dit wordt zoekmachineoptimalisatie of seo (search engine optimization) genoemd. Het is echter niet altijd gemakkelijk om je website bovenaan in Google te krijgen, bijvoorbeeld omdat er veel concurrentie is of omdat de gekozen zoekterm te breed is. In dat geval is het vaak beter om te kiezen voor zogenaamde long tail keywords. Dit zijn meer specifieke zoektermen met vaak minder zoekvolume, maar potentiële klanten die deze zoektermen gebruiken vertegenwoordigen vaak wel meer waarde. Een online marketing bureau kan je helpen bij het opzetten van de juiste, doeltreffende strategie.

Adverteren op Google of Facebook

Zoekmachineoptimalisatie is doorgaans een proces waarvoor tijd nodig is. Wil je op korte termijn resultaten behalen en heb je een budget beschikbaar? Dan kan het waardevol zijn om te adverteren. Dit kan bijvoorbeeld via Google Adwords of – als je fysieke producten verkoopt – via Google Shopping. Hoe prominent je advertentie wordt geplaatst is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de kwaliteit van je advertentie en je bod. Naast adverteren op Google, kun je ook adverteren via sociale media als Facebook en Instagram. Een groot voordeel van adverteren via Facebook en Instagram is dat je nauwkeurig kunt targetten!

Content marketing

Een andere succesvolle methode is content marketing. Met content marketing verspreid je waardevolle content die aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Aan de hand van deze content betrek je je doelgroep bij je bedrijf of merk en bind je ze. Om écht succesvol te zijn met content marketing is het verstandig om het toe te passen als onderdeel van een inbound marketingstrategie. Inbound marketing werkt als een magneetfunctie, waar traditionele vormen van marketing doorgaans een tegenovergestelde werking hebben. Bij een goede inbound marketingstrategie worden er profielen opgesteld voor de verschillende klantsegmenten en er wordt een customer journey ontworpen. Door toezicht te houden op de verschillende stappen binnen de customer journey en het proces waar mogelijk te automatiseren (dit wordt marketing automation genoemd), kan inbound marketing erg doeltreffend worden ingezet.